Wkinl

Hoe de zeven wedstrijden van Parelli doen

Natural horsemanship methode Pat & Linda Parelli's gebruikt deze "Seven Games" als basis voor de rest van het programma. Deze spellen zijn gebaseerd op de "games" die paarden met elkaar spelen. De eerste drie wedstrijden, het "principe" games, gericht op oprichting van vertrouwen en acceptatie in uw paard. De laatste vier wedstrijden zijn "doel" games die de communicatie tussen u en uw paard te verbeteren. Voor gedetailleerde voorbeelden van de Zeven Spelen van Pat Parelli zelf, ga dan naar www.ParelliConnect.com, Voor de toepassing van dit artikel, alle zeven Spelen plaatsvinden op de grond met je paard On Line.

Stappen

Hoe de zeven wedstrijden van Parelli doen. De vriendschappelijke wedstrijd.
Hoe de zeven wedstrijden van Parelli doen. De vriendschappelijke wedstrijd.
  1. 1
    De vriendschappelijke wedstrijd. Dit spel is alles over het krijgen van je paard te vertrouwen in zichzelf, in zijn omgeving, in u, en in wat je hem leert. In de praktijk betekent dit het krijgen van uw paard naar het punt waar hij is helemaal comfortabel met u dat in de buurt hem, hem aan te raken, en te verwijzen naar een Parelli-isme, "het nemen van de tijd die het duurt."
    • Begin met het maken van dat uw paard is comfortabel met je wezen in zijn ruimte. Het concept van drempelwaarden is hierbij van groot belang. Als hij is bestand tegen het idee om aangeraakt, overhaast het niet. Gebruik een touw (of een Carrot Stick & Savvy String, als je hebt een) en licht gooi het over zijn nek, zijn rug, zijn achterhand, rond zijn benen, enz. Gebruik een licht en ritme. Deze oefening is een manier van het testen welke gebieden je paard is goed met jou aanraken en welke hij is bestand tegen.
    • Een Carrot Stick is een belangrijk instrument in de Parelli methode, met name binnen de Zeven Spelen. De Carrot Stick is niet een zweep, het fungeert als een verlengstuk van je arm.
    • Voor de Friendly Game, gebruikt u de volgende richtlijnen: Rhythm, Ontspanning & Retreat. Als je paard is ongemakkelijk met iets, opnieuw uit (retraite). Zodra uw paard is comfortabel met je hem aanraken overal (met het touw / Savvy String, Carrot Stick, en uiteindelijk je hand), bent u klaar om verder te gaan naar de volgende wedstrijd.
  2. 2
    Het stekelvarken spel. Dit spel wordt zo genoemd omdat het leert het paard af te stappen van een punt van druk, of een "gevoel." Het is essentieel om progressief met dit spel, wat betekent dat je je paard om u meer te geven terwijl die minder stimulatie van je.
    • Een goede plek om te beginnen is door het plaatsen van uw hand op Zone 1 (de neus) en proberen om je paard omhoog op basis van deze toets terug. Voer de druk langzaam tot hij reageert en back-up.
    • Het idee van "fases" is essentieel voor deze game. In het bovenstaande voorbeeld, fase 1 is de minste hoeveelheid mogelijke druk. Wezen, het is de handeling van het plaatsen van uw hand op het paard. Als het paard niet reageert, verplaatsen naar Fase 2 - een beetje meer druk. Als dat niet werkt, ga dan naar Fase 3 - een beetje meer krachtig. Als hij niet reageert op fase 3, verplaatsen naar Fase 4 - ongeacht hoeveelheid druk die nodig is om een ​​antwoord te krijgen. Dit betekent niet dat het raken, slaan, etc. Om naar 4 betekent dat je gestaag zijn toegenomen druk Fase. Zodra het paard reageert, laat de druk helemaal.
    • Met de tijd, de praktijk en de herhaling, zal uw paard minder en minder fasen te nemen om de gewenste respons te bereiken. Het moment dat je de druk te verminderen is een variëteit van de Friendly Game - "Je deed wat ik wilde je te doen, dus ik ga aan de druk te verwijderen."
    • Dit spel is niet alleen van toepassing op de neus. Maken gebruik van soortgelijke methoden, verwijzend naar de vier fasen, langs zijn zijde, om zijn been optillen, zet zijn hoofd, enz.
  3. 3
    De rij-spel. Terwijl de Porcupine Game is ongeveer constante druk, de Driving Game is ongeveer ritmische druk, of uiteindelijk de "suggestie" van de druk. De Driving Game is een logische progressie van de Porcupine Game.
    • Gelden dezelfde vier fasen, behalve deze keer, in plaats van je hand en gestaag verhogen van de druk of gewicht achter het, gebruik een Carrot Stick en "tap" het paard. Fase 1 is licht, ritmische tikken, Fase 2 iets sterker, enzovoort. Het is noodzakelijk dat u een vast ritme gedurende de fasen te behouden. De snelheid en het ritme van de druk moet niet veranderen, alleen de hoeveelheid kracht achter de druk.
    • Dit proces kan worden toegepast op een back-up, achterhand rendementen, enz. Zoals hierboven is opgemerkt, voor meer gedetailleerde beschrijvingen en feitelijke demonstraties van de Zeven Spelen van Pat Parelli zelf, ga dan naar ParelliConnect.com.
  4. 4
    Het jojo-spel. Het is vrij gemakkelijk te zien waarom dit spel werd genoemd als het was. Met behulp van de vier fasen, back je paard tot een gewenste hoeveelheid en gebruik vervolgens een terugtrekkende beweging om hem terug te brengen. Zoals Pat zegt: "Hoe beter je paard een back-up, hoe beter hij zal alles anders te doen."
    • Om je paard te sturen, gebruikt u de vier fasen. Fase 1 is zeer weinig beweging (in feite, kronkelen een vinger geldt als fase 1), fase 2 is meer uitgesproken, enzovoort. Op hetzelfde moment als je verandering fasen, kiezen voor een meer krachtige, strenge blik op je gezicht en een dominante lichaamshouding. Als je wilt hem terug te brengen in om u, haspel in het touw met een vaste hand-over-hand beweging met een zachte, uitnodigende blik op je gezicht. Lichaamstaal is erg belangrijk in de Zeven Spelen, maar het is van bijzonder belang in dit gedeelte van de Yo-Yo Game.
  5. 5
    Het cirkelen spel. Het is belangrijk om het verschil tussen de Circuitnadering Game en longeren noteren. In de Circuitnadering spel, het is de verantwoordelijkheid van het paard om het lopen, snelheid, richting en focus te behouden. Het is geen hersenloze cirkel, hij moet afgestemd op wat je vraagt ​​te blijven. Het sturen, het toelaten, en de bring-back: op hetzelfde moment, moet je de drie delen van de Circle Game ontwikkelen.
    • Het send is precies wat het klinkt als: het verzenden van het paard op een cirkel van aangewezen omtrek. Te sturen, staan ​​op een plek en stuur het paard naar het einde van het touw. Vervolgens leidt het paard naar voren totdat hij begint cirkelen met het touw nog relatief onderwezen. Zodra het paard beweegt op een cirkel, je verblijf in "neutraal" (in dezelfde richting, niet volgen van het paard met je ogen of micromanage). Zolang hij blijft op dat pad, hoeft u niet storen. Dit is het toelaten.
    • Als u wilt het paard terug te brengen, wordt dezelfde lichaamstaal zoals je deed toen je hem bracht terug in de Yo-Yo Game.
    • Oefen de Circuitnadering spel in beide richtingen, met verschillende lengtes en snelheden (lopen en draf).
  6. 6
    De zijwaarts spel. Om te beginnen, is het meest effectief om het paard te brengen, zodat zijn hoofd wordt geconfronteerd met een muur of barrière van een soort. Met behulp van ritmische druk met een Carrot Stick (eigenlijk niet hem aan te raken, maar wiebelen de stick en string in de buurt achterhand van het paard), loop naar het paard, die loodrecht is gebleven aan de slagboom. Dit zal waarschijnlijk niet resulteren in een perfecte Sideways beweging meteen, maar afwisselende herhaling en retraite zal u helpen voorkomen frustratie terwijl het bereiken van het gewenste resultaat.
    • Als je bang bent dat je paard niet goed kunnen reageren op deze, krijg je een paar stukken van hekken of lambrisering en lopen aan de andere kant ervan, terwijl het gebruik van uw Carrot Stick als een verlengstuk van je arm om de suggestie van druk uit te oefenen op de achterhand.
  7. 7
    De squeeze spel. Dit spel gaat krijgen van uw paard comfortabel met "knijpen" tussen objecten. Om te beginnen, moeten deze voorwerpen relatief ver uit elkaar, zodat uw paard is bereid om het te proberen. Zo spelen de Circuitnadering spel een beetje dichter bij een muur of barrière dan normaal, met een beetje kortere lijn dan normaal. Als u zorgen voor een 10 - tot 15-voet ruimte tussen u en de barrière en je aan te moedigen uw paard te gaan door die ruimte, je speelt de Squeeze Game.
    • Vergelijkbaar met het gebruik Phases, zal uw paard zijn meer comfortabel met steeds kleinere ruimtes de langere (en effectiever) je dit spel speelt. Het draait allemaal om drempels. Als je paard zal gaan door middel van een 15 voet kloof, maar niet een 10-foot gap, niet blijven duwen hem om het te maken door de 10-foot gap. Retraite, verplaatsen terug naar een 15-voet (of zelfs 20-voet) gap, en werk langzaam terug in de richting die drempel.
  8. 8
    Nadat je de weg hebt gemaakt door middel van deze games, dat betekent niet dat je klaar bent met hen. Je moet spelen, of althans verwijzingen, deze games elke keer dat je met je paard, ongeacht welk niveau horsemanship je bereiken. Uw relatie met uw paard zal sterker groeien, en uw horsemanship zal verbeteren als gevolg. Nogmaals, kan nadere informatie over de Parelli Zeven games te vinden op ParelliConnect.com

Tips

  • Vaker kortere sessies zijn beter dan minder vaak langere sessies. Ze krijgen gewoon saai voor u en uw paard.
  • Het is nuttig om uw paarden geschiedenis (heeft ze ooit getraind met deze methode of andere manier? Was ze misbruikt? Etc.) weten
  • Vergeet niet dat er iets gebeurt met uw hand, ook moet worden gedaan met uw wortel stok en savvy touwtje, om uw paard te tonen dat het niet een zweep, maar een verlengstuk van je arm.
  • Begin niet om dit te doen en dan beslissen dat het een verspilling van tijd - je nodig hebt om de hele weg naar het einde. U zult er geen spijt van krijgen als je het goed hebt gedaan!
  • Niet duwen je paard in iets het niet wil doen. Dat zal het vertrouwen obligatie verzwakken. Als het paard lijkt ongemakkelijk met iets, praat met je paard, laten weten dat alles goed komt. Echter, zorg ervoor dat u hem niet te prijzen voor acting out of spooking. Dit zal je paard leert om te handelen geschrokken in plaats van leren te vertrouwen.
  • Elke training moet worden beëindigd op een goede nota en met een beetje vrije tijd en wat speeltijd.
  • Vergeet niet, wordt je paard probeert heel hard, zodat ze moeten worden geprezen, zelfs als ze alleen maar soort van doen.
  • Vergeet niet dat dit gaat om veel tijd en geduld en uw paard is niet van plan om alles in een keer goed te doen.
  • Verschillende paarden anders leren. Dit artikel is voor het meer "basic" paard.

Waarschuwingen

  • Individuele resultaten kunnen en zullen variëren, en dit is slechts een leidraad. Bijna niets over het trainen van paarden is in steen gebeiteld.
  • Mishandelde paarden = nemen voorzichtigheid! Ze houden niet van je zwaaien armen, of ze duwen of zwaaien lood touwen, dus probeer gewoon te zacht en erg geduldig met hen.
  • Raakte nooit of schreeuwen tegen je paard. Het is alleen maar om ze te verergeren en erger maken. Blijf rustig.
  • Deze training gaat worden een stuk moeilijker met een aantal paarden.
  • Als je voelt dat je bent gefrustreerd, zal je paard het ook voelen. Stoppen. U bent niet van plan om ergens te komen. Neem de tijd om te ontspannen, te wachten 10-15 minuten en dan opnieuw beginnen.
  • Als je paard is het hebben van een heel slechte dag, niet eens beginnen. Het gaat niet werken. Probeer in plaats daarvan gewoon spelen de Friendly Game van hen aaien en gebruik deze om de band met je paard op te bouwen.
  • Zelfs als je het ergste trainingssessie ooit heb gehad, altijd eindigen op een goede nota. Wil je het laatste wat je paard herinnert aan zijn schreeuw je tegen hem? Nee, je wilt dat het te verzorgen of het spelen of gewoon belonen en klopte.